Pionier-Motorenclub Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht  Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s
61

Op bezoek bij Martin van der Wolf.

Met het betrekken van zijn nieuwe werkplaats kort

geleden heeft Martin er flink wat meters bij

gekregen.

Nu is zijn werkplaats 2 x zo groot! (We weten het  allemaal, het geheim van een goed huwelijk is een  grote loods!!)   Als je bij Martin binnen loopt zie je  direct waar zijn passie ligt: Scooters! In zijn  werkplaats vindt je veel 2-wielers en één 3-wieler,  overwegend van het merk Lambretta. Dit is dus geen besmetting of virus meer maar een  stijl van leven!  Nog even wat over martin (bouwjaar 1961) zelf, hij werkt voor zichzelf als  allround timmerman. zijn hobby is natuurlijk oldtimer scooters,  specifiek  Lambretta. Lid van de Pionier Motoren Club. Martin heeft zijn werkplaats in Rotterdam, niet echt groot maar overal waar  je kijkt staat en ligt het vol met scooters en onderdelen.  In het midden staat een motorlift, sorry scooterlift.   Verder nog een werkbank, een draaibank, en niet onbelangrijk: 2 luie stoelen voor de koffie.   En wat mij opviel stickers aan de muur met de tekst:  Wolf speed scooter tuning, dat klinkt toch wel heel professioneel  Veel kasten, schappen, laden en bakjes, onderdelen genoeg, nieuw en gebruikt, alleen de pakkingen al zijn  genoeg voor de komende 50 jaar. Martin past ook scooters aan qua ontsteking, van gewoon naar electronisch.   Ook andere specificaties zoals mallen om de ontsteking af te stellen.  Als ik langs kom is hij druk bezig met een motorblok op een proefopstelling te monteren zodat je er rondom  bij kan. Alle types motorblokken van  Lambretta kunnen hier op geplaatst  worden, dat is nog eens handig!    We hebben hier dus niet te maken  met een wat handige doe het  zelver, maar met een oldtimer scooterspecialist!   Het eerste dat Martin riep toen ik  binnenkwam was KOFFIE!, dat sla ik natuurlijk niet af. (als de koffie niet te drinken is ben  ik zo weer weg!) Na het 2e bakkie (op z’n Rotterdams) gaat de kletsmachine volop aan.   Dat is niet onterecht, door zijn ervaring is hij ook een vraagbaak geworden voor andere  Lambretta liefhebbers, zelfs uit het buitenland.  Aan de hand van de Lambretta`s die er staan neemt hij me mee in de uitleg van de vele  types, met hun specifieke kenmerken die bij bepaalde bouwjaren voorkomen, heel apart is  de zeldzame 3-wieler, daar heeft Martin eigenhandig een bak achterop gemaakt.  Zijn werkplaats is zo vol dat deze 3-wieler ingesloten zit in diverse projecten, dus voorlopig  even niet van zijn plek komt.

De geschiedenis van de Lambretta

De naam Lambretta komt van een wijk in Milaan; Lambrate. De Lambretta scooter is gemaakt van 1947 tot en met 1972  Na de 2e wereldoorlog kwamen ook in Italie de fabrieken weer  op gang. Zo ook de firma Innocentie, normaal een fabriek die  stalen buizen produceerde. De eigenaar, de heer Innocentie, had  een idee om een populair en betaalbaar vervoersmiddel op de  markt te brengen, een scooter zoals Piaggio en Vespa.   In 1947 kwam de 1e scooter van de band, model A, een 1  cilinder 123 cc met middenmotor.  Deze ging wel 70 km per uur op 8 inch wieltjes en natuurlijk een buizenframe (er zal wel genoeg buis hebben gelegen in de buizenfabriek!)   In 1948 volgde het 2e  model, je raadt het al: model B. Nu met achtervering, bredere wielen en draaigreep bediening. In 1950 volgde het 3e model ……. Model C!! Later nog een luxe versie, model LC   Zo zijn er nog vele nagekomen met meer cc en pk en zelfs modellen ontworpen  door Bertone. Lambretta heeft ook samengewerkt met NSU. Van de NSU-Prima zijn 160.000 modellen gebouwd. NSU stopte  met de scooter omdat er gedacht werd met de auto meer te  verdienen. Helaas was dat niet het geval, in 1969 is NSU  overgenomen door AUDI. Dit even terzijde voor de NSU motoren-  jongens van PMC.  Lambretta is eigenlijk doorgegaan tot 2010. De fabriek maakte  ook mini’s voor Britisch-Leyland  die later de fabriek overnam. In 2010 kwam de firma Innocentie SA-Lambretta met de V-  modellen. In 2020 komt er zelfs een electrische versie.   Nu is het merk weer sterk met 610 dealers in 37 landen.  Verder zijn er nog Lambretta’s gebouwd in Spanje, Frankrjk, India, Latijns-Amerika, Argentinie en Chili.  Recordpogingen ging hen ook goed af.   De 125 of 175 cc versies haalden ruim 200 km per uur op het circuit van Isle of Man.   Er valt nog veel te vertellen over de Lambretta scooter op een oldtimer motor site, maar zo is het wel mooi geweest vind ik!

Groet, Ger